"Навіщо потрібна таблиця множення, якщо всі рахують з калькулятором?"
— дивується мама молодшокласника. - Я ось шукаю репетитора , який пояснить сину закономірності множення. Дитина не сприймає стовпці з цифрами”, - вторить їй інша .
У звичайному житті люди постійно звертаються до таблиці множення, самі не помічаючи. У квитку у пасажира вказано 17-е місце – він одразу йде у п'яте купе. Знає, що в кожному чотири полки.
Покупець у магазині множить і ділить ціну товару на необхідну йому кількість. Це також таблиця множення. Перебуваючи за кордоном, турист переказує ціни у валюті в рублі та порівнює їх. Таких прикладів сотні, тож вчити доведеться.
5 способів вивчити таблицю
Зробити це простіше, ніж здається, якщо знайти потрібний спосіб. Ось кілька варіантів.
1. Пошук закономірностей
Люди швидше запам'ятовують закономірності. Це можна застосувати і до таблиці множення. Ось вони:
- Число, помножене на одиницю, не змінюється.
- 2х3 і 3х2, як і будь-які інші два числа при зміні місць дають однаковий результат.
- При множенні на 10 потрібно додати до цифри нуль. 5 x 10 = 50, 7 x 10 = 70.
- парні числа, помножені на 5, закінчуються на 0. Непарні числа, помножені на 5, закінчуються на 5.
- Результат числа, помноженого на 9, дає у сумі 9. Наприклад, 5 х 9 = 45 (4+5 = 9) чи 7 х 9 = 63 (6 +3 = 9).
2. Розмноження на 9 по руках
Таблицю множення на 9 легко запам'ятати на пальцях обох руках. Поставте долоні поряд і загніть той палець по рахунку, на який множите число 9 (вважайте ліворуч). Якщо ви множите на 4, то загніть четвертий палець зліва, як показано на малюнку.
Кількість пальців ліворуч від підігнутого – це десятки. Кількість пальців праворуч від підігнутого – одиниці. У прикладі, що описується, зліва буде 3 пальця, справа - 6. Разом - 36.
Цей метод не поширюється на множення чисел 1 та 10 – для них діють закономірності, описані в пункті вище.
3. Таблиця Піфагора
Математики радять дітям користуватись таблицею Піфагора. Досить показати дитині, що результат множення – це цифра на перетині горизонтального та вертикального рядків.
Для закріплення матеріалу роздрукуйте таблицю та заповніть її з дитиною. Осередки зафарбуйте кольоровими олівцями так, щоб однакові цифри були одного кольору. Коли таблиця зафарбується, школяр зрозуміє, що запам'ятати йому треба лише половину. Друга половина дублюється, тобто 7 х 8 та 8 х 7, 4 х 6 та 6 х 4 дають однакові результати.
4. Пояснити зміст множення
Молодокласник повинен зрозуміти сенс множення - тоді він швидше засвоїть таблицю. Завдання вчителів і батьків пояснити йому цей принцип: 3 х 3 — це три, взяте три рази.
Розповідь бажано візуалізувати - так дитина швидше зрозуміє. Для наочності використовують:
- кубики;
- сірники;
- яблука;
- інші предмети.
5. Користуватися тренажерами
Є барвисті книжки-тренажери для школярів. Укладачі зібрали в них інтерактивні вправи, шифрування, забарвлення. Виконуючи завдання, діти легко запам'ятовують таблицю множення, тренують увагу та розвивають мислення.
Навчання в задоволення
Не можна змушувати дітей зубрити таблицю та карати за те, що не вдається запам'ятати цифри. Це налякає і втомить молодшокласника, у результаті він втратить інтерес до навчання. Математика має бути йому в задоволення. Цього простіше досягти, розбавляючи нудну теорію грою.
Існують спеціальні барвисті пазли для вивчення таблиці множення. Їх можна купити в магазині або роздрукувати картки з Інтернету. Кожна правильна відповідь наближає дитину до складання пазла та запам'ятовування таблиці множення.