Як виживає індустрія краси в Україні під час війни?

Чим живе б'юті індустрія України?

Через початок війни в Україні постраждали практично всі сфери економіки. Бізнес був змушений боротися з новими викликами і перебудовуватися в екстреному режимі. Індустрія краси одна з тих сфер, яка попри складнощі, справляється з новими проблемами та продовжує розвиватися. CEO Інтернет-магазину товарів для манікюру Grace Shop Ігор Бочаров поділився головними змінами в б'юті-сфері, останніми трендами та розповів про перспективи на ринку індустрії краси України. 

"Війна війною, а манікюр за розкладом."

Ігорю, розкажіть трохи про те, які бренди зараз користуються популярністю на ринку України?

Як виживає індустрія краси в Україні під час війни?

Сьогодні українська індустрія краси представлена великою кількістю різноманітних брендів, наш ринок доволі висококонкурентний. Якщо говорити в цифрах - це в межах сотні брендів. Перші позиції займають виробники, серед яких: Комільфо, Kira Nails, Moon Full. Ці бренди давно в індустрії, вони завоювали свою частку і залишаються популярними. Також є юні, але топові виробники, які пробули у сфері 3-5 років і вже отримали довіру майстрів. Деякі з них розвивалися так швидко, що встигли вибитися в лідери. Окремо варто відзначити зовсім молоді торгові марки, які з'являються всупереч впливу пандемії та війни, наприклад: Luna Moon, Gamma. Це цікаві, на мій погляд, бренди, які мають хороші перспективи. Оскільки одна торгова марка не може покрити всі потреби, найчастіше нейл-фахівці користуються 5-7 різними брендами одночасно. Упереміш майстри купують продукцію топових, маловідомих або молодих виробників.

Лідери ринку виставляють свої умови співпрацітому знайти всі бренди одразу можна тільки у великому магазині, не новачку на ринку. Наприклад, у нас в асортименті 7 з 10 топових торгових марок, і ми продовжуємо збирати далі. Контракти з молодими брендами отримати в рази простіше, але співпрацювати ми беремося тільки з найкращими і найперспективнішими з них.

Безумовно, майстрам цікаво дізнатися прогнози щодо подорожчання і чи варто зараз запасатися матеріалами для манікюру на зиму?

Подорожчання не просто близько - воно вже відбулося і не один раз. Хтось підвищив ціни двічі, хтось уже кілька разів і, на жаль, тенденція триватиме. На ринку все прив'язано до курсу долара, тому зростання неминуче. Запасатися матеріалами теж не раджуоскільки термін придатності має властивість закінчуватися. До того ж економія буде сумнівна, під час купівлі на 5-10 тисяч вдасться заощадити до тисячі. Закупити можна тільки витратні матеріали, які не псуються під впливом часу: рукавички, апельсинові палички, пилочки, одноразові набори. Я б рекомендував сфокусуватися не на ціні матеріалів, а на способі купівлі. Більшість великих магазинів в Україні (як онлайн, так і офлайн, - ред;) скасували безкоштовну доставку, відповідно купуючи там про запас, заощадити не вийде.

Наш магазин продовжує працювати з безкоштовною доставкою при замовленні від 1500 гривень. Ми пропонуємо економити, купуючи рідше, але на більшу суму, щоб не витрачатися на доставку продукції. Оскільки в середньому доставка обходиться в межах 100 гривень, то за 3-5 замовлень у нас клієнт економить стільки ж, скільки за одноразової закупівлі з запасом. Зазначу, що основне зростання вже відбулося, тому наступні стрибки цін будуть у межах 10-15%, але не більше. Для суттєвої економії працюють тільки принципи купівлі в магазинах з безкоштовною доставкою, користування пропонованими акціями та використання кешбеку, якщо це доступно (до речі, у Grace Shop просто зараз діє 10%-кешбек на покупки).

Розкажіть про частку поставок із Росії? Чи вдалося замінити бренди і чим?

Усе досить просто, оскільки частка російських виробників на українському ринку була незначною від самого початку. В Україні велика кількість торгових марок, у нас вищий рівень конкуренції та щільність брендів. Російським виробникам було складно "прижитися" у нас, тому впливали вони на ринок відносно мінімально. По суті, російські торгові марки дублювали українські, і заміна пройшла досить швидко. Наш інтернет-магазин відкрився 2015 року, і з самого першого дня відсутність російських брендів була принциповою позицією компанії. З цієї причини ми навіть не відчули будь-яких змін. Ба більше, після 24-го лютого багато магазинів зіткнулися тільки з проблемою продажу залишків російської продукції - логістика зламалася, та й бажання працювати з ними остаточно зникло.

Розкажіть, що змінилося в Nails індустрії у зв'язку з війною? Майстри почали купувати дешевші аналоги чи підняли ціни?

Змінилося дуже багато чого. Велика частина нейл-майстрів та їхньої клієнтської бази - це дівчата, які з початком повномасштабної війни в значній кількості виїхали за кордон. Відповідно, зараз індустрія нігтьового сервісу в Україні дуже змінилася і частково "переїхала" в інші країни. Це призвело до того, що збільшилася чисельність замовлень у Європу. Чи стали майстри замовляти дешеві аналоги - можливо, деякі. Вартість матеріалу не сильно впливає на прибуток самого майстра, якщо тільки це не був перехід із супертопових на дешеві аналоги.

Найчастіше нейл-фахівці, які звикли працювати з одним брендом, "стиснуть зуби", але продовжать користуватися знайомим матеріалом. Щодо зростання цін на послуги майстрів, то все залежить від місця проживання: ті, хто залишився близько до прифронтової зони, ціни, ймовірно, не піднімали, на відносно безпечній центральній і західній частині України вартість послуг корегували. При цьому сама індустрія справді сильно видозмінилася і це факт.

Багато переселенців сьогодні втратили роботу. Наскільки складно увійти в сегмент новій людині? Чи може індустрія краси бути виходом?

Увійти в сегмент нескладно. Якщо розглядати роботу вдома - у середньому для старту може бути достатньо 15 тисяч гривень. Ця сума дасть змогу запастися асортиментом кольорів, матеріалів для початку. Важливо розуміти, що саме легкість входу в нейл-індустрію робить сферу висококонкурентною, оскільки часто розглядається як робота з гнучким графіком матусями в декреті, наприклад. Нині сферу "перемішало", тож пошук нового майстра для багатьох актуальний як ніколи.

Нейл-індустрія може бути виходом, але сказати, що одразу після старту це стане повноцінною роботою - неправильно. Спочатку потрібно зрозуміти, наскільки діяльність підходить людині. Якщо є необхідні задатки: посидючість, акуратність, уважність до деталей, то в перспективі можна розвинутися до крутого фахівця, а хороші нейл-майстри завжди мають чергу з клієнтів. Тому спочатку краще купити все необхідне, завести сторінку в соцмережах і починати потроху збирати клієнтів, приділяючи цьому кілька днів на тиждень. Паралельно можна знайти місце в салоні краси і розвивати навички на клієнтах закладу, додатково бути там під навчанням більш досвідчених майстрів. Насамперед напрямок можна розглядати як додатковий підробіток і тільки ті, хто готовий присвятити цьому роки практики, можуть стати висококваліфікованими майстрами. Однак, у будь-якому разі найскладніше - це нарощування клієнтської бази на тривалу перспективу.

Як вважаєте, чи будуть змушені українці економити на красі?

Чи будуть люди економити? Можливо, якийсь невеликий відсоток перестане покривати нігті, хтось почне шукати майстра дешевше або почне самостійно робити деякі процедури, але масового характеру економія не матиме. Ще в період пандемії майстри жартували: "Карантин карантином, а манікюр за розкладом". Зараз же жарт виглядає ще більш наближеним до реальності: "Війна війною, а манікюр за розкладом". В Україні культ салонів краси, можна економити на чому завгодно, тільки не на б'юті-процедурах. Тому українці продовжать користуватися послугами спеціалістів і далі.

Ну і наостанок давайте поговоримо про перспективи року. Які прогнози загалом можна зробити для б'юті-індустрії?

Я вже говорив, що індустрія сильно постраждала, оскільки її основна аудиторія перемістилася і перемішалася. Сфера досить активна, тому почала швидко відновлюватися, навіть в умовах війни продовжує розвиватися. Вагома кількість жителів повертаються в Україну, тенденція сьогодні змінилася: в'їжджають більше людей, ніж залишають країну. Відповідно, повертаються як майстри, так і клієнти. Лихоманити б'юті-сферу ще буде, оскільки більша частина клієнтів - дівчата, які часто мають дітей і не бажають ставити їхнє здоров'я під загрозу перебуванням поблизу бойових дій. У виробників і магазинів клієнтів стало менше, але аудиторія залишається, і її чисельність продовжить зростати в міру наближення закінчення війни. Люди поступово приїжджатимуть, приходитимуть до тями, повертатимуться до повноцінного життя. Тому в індустрії досить непогані перспективи на цей рік.

Повернись живим